Thursday 19 May 2011

Remaja Akhir Zaman

Salam semua...

Hari ni di pejabat, aku sibuk2 kan diri di meja staf lain sehingga aku terjumpa senarai permohonan untuk masuk belajar bagi pelajar yang lepasan SPM baru2 ni. Peh..byk gak yang memohon walaupun skrg pengambilan pelajar di bawah kuasa UPU. Cuma pihak kami akan proses kalo calon2 UPU menolak tawaran daripada kami.

Jadi aku menggunakan kesempatan ini meneliti calon2 perempuan, mana lau tahu kot2 jumpa jodoh...tak pun teman cari gaduh. Ada la aku jumpa dlm 7,8 org calon perempuan..tu pun x habis belek semua permohonan. Tgk salinan pic kat IC leh tahan. Aku pun buka2 la salinan pencapaian SPM....Masya-Allah...Ada yg gagal agama! X silap aku ada 2 atau 3 org yang gagal selebihnya C dan sorg je B. Aduh..remaja akhir zaman rupanya. Kalo subjek lain aku konsider lagi...ni agama beb...ntah mcm org jahil dan x tahu agama lak rasa. Aku rasa bkn susah pun subjek agama Islam...benda2 pengetahuan yang patut sorg Muslim perlu tahu. Sejarah Baginda SAW, Haji, Adab dgn Manusia, Akidah, Riwayat Para Imam, Sembelihan, Akikah, Korban dan Perkahwinan serta Keluarga Islam...Tu antara yang aku ingat la...

Sempat lagi aku preview dgn rakan staf filem Biar Betul...Babak Yasin (selaku pencopet duit Apek) akan ditembak oleh Wahid (berlakon watak perompak). Si Perompak suruh si Pencopet mengucap sebelum ditembak...Maka si Pencopet lak tergagap2 x reti nak mengucap. Maka si Apek ni terpaksa mengajar si pencopet. Kaedah yang digunakan adalah dengan menggunakan lagu Raihan..Puji-pujian (ala..lirik yang syahadah tu). Begitu lah remaja kita skrg. Syahadah x tahu tapi lagu boleh lak hafal. Ni kalo tanya rukun solat, rukun wuduk, rukun haji atau rukun nikah tentu x leh jawab 100%.

Teringat gak masa kursus perkahwinan awal bulan itu hari, kena tanya rukun wuduk...x semua org tahu..sedih gak tgk remaja skrg. Moga2 generasi anak dan cucu2 aku x jahil mcm dorg la. Jadi kena la mula munasabah dan perbaiki diri dari skrg sebelum kawin ni...(tu pun kalo kawin).

No comments:

Post a Comment